tirsdag den 23. juni 2009

Blogfænomenet

Så er jeg hjemme igen i Danmark, efter en SKØN tur til Prag. Hvor var det dog det perfekte sted at fejre vores 1 års bryllupsdag. Jeg holdt med vilje lav blog-profil, mens jeg var væk. I stedet søgte jeg inspiration, læste andres blogge og fik tænkt lidt over dette fascinerende medie.
Jeg kan se, at det efterhånden også er gået op for forskellige tøjfirmaer, hvor potentiel stor magt blogge kan have. Derfor får de største blogge gaver, invitationer osv. fra forskellige firmaer. Og Piger; Det er altså et stort ansvar! Det er, efter min mening, ikke alle der formår at tage dette ansvar på sine skuldre. Det virker som om de i benovelse over at blive feteret på denne måde, blindt reklamerer for firmaerne bagefter. Det gøres fx ved at nævne invitationen og derpå ikke (eller næsten ikke) vurdere om det de har set og prøvet, var godt eller skidt. Det er jo for søren det, der er deres fornemmeste pligt i forhold til os læsere. Hvis man har været inde i H&M's showroom, så forventer jeg at høre om kollektionen. Var den et hit eller ej? Hvilke farver og materialer kommer vi til at se? osv. På enkelte blogge siges det direkte, at man ellers ikke handler i H&M. Man finder så en enkelt trøje eller et par bukser ud af en hel kollektion, dog uden at udvise den sammen begejstring, som man ellers udviser, når man fremviser tøj. Og for mig er det her klart, at man egentlig ikke ville have anbefalet tøjet, men når nu man har fået så fin en invitation, så må man hellere lige reklamere lidt.
Nogle bloggere er super gode til at finde grænsen. Herunder en af mine egne absolut danske yndlingsbloggere Clamour4glamour . Men jeg opfordrer alle bloggere OG læsere til at være kritiske når det handler om denne form for markedsføring.

7 kommentarer:

  1. Hmmm, interessante tanker der - har selv tænkt en del over selvsamme, særligt fordi jeg i kraft af mit arbejde dagligt bliver bombaderet med pressemeddelelser (jeg er journalist) og har lært at afvise dem, der ikke er relevante for mine læsere. Og der mener jeg både dem, jeg får på job og i kraft af min blog. Men det er jo problemet (eller måske endda pointen) med blogs: At langt de fleste ikke er trænede i den slags....

    Iøvrigt også en tanke værd at jeg mange steder læser, at folk ikke gider modebladene, fordi der ikke findes god, kritisk mode-journalistik (det er altid bare lovprisninger af produkter). Og nu sker det samme på div. blogs. Kan modeskriverier overhovedet være kritisk???

    Mvh
    Mette

    SvarSlet
  2. Hej Mette,
    jeg tror du har ret i, at for mange modebloggere ikke er vant til at skulle forholde sig kritisk overfor medierne. Hvis man er 22 år, og Friis & Co sender én læderbukser eller invitationer til showrooms med tilhørende drinks og anden luksus, så kan jeg forestille mig, at man bliver beæret over opmærksomheden. Og så er man bare lidt mere positiv overfor firmaet, end man ellers ville have været. Man vil måske heller ikke gøre sig uvenner med firmaet, for så bliver man måske ikke inviteret med næste gang.
    Jeg tror dog (læs: håber), at læserne bliver trætte af dette. Hvis de igen og igen kan læse, at en blogger har været til en event, og bagefter er positiv overfor firmaet, der har inviteret, så får de hurtigt en følelse af at blive snydt. Af at blive lokket til at købe forskellige ting så bloggeren kan få gratis produkter i retur. Og hvis det sker, så bliver der jo automatisk ryddet ud i de mindre kritiske blogge.

    Susie

    SvarSlet
  3. Jeg er meget enig med jer begge to. Der er i høj grad behov for at bloggerne forholder sig kritisk, særlig efter at diverse firmaer har fået øjnene op for det store reklamepotentiale, der er i modeblog-fænomenet. Det sidste halve år er der set flere eksempler på positive omtaler af kollektioner og produkter efter blogger-arrangementer i form af champagne-events eller showroom-besøg. Og der bliver givetvis ikke færre af den slags arrangementer fremover, tværtimod. Noget andet er, at det jo også hurtigt bliver uinteressant at læse om den samme champagneevent og de samme kollektioner på en række blogs.

    SvarSlet
  4. Hej Susie,

    Først og fremmest - Hvor har du ret i mange ting. Jeg synes dog dit indlæg fremstår lidt nedladende når du vælger at sige at en 22-årig bliver mere benovet end en 27-årig? Hvad bygger du den påstand på?

    Hvad er det du synes at læserne af modeblogge bliver trætte af? For jeg håber personligt selv at de bliver trætte af at læse om de samme Braun børster til 499kr på de første 25 modeblogs. Men også at de bliver trætte af at høre om Alexander Wang kollektionen.

    Ja, Camille er skide dygtig til det hun gør. Men hun er altså også aktiv i forhold til modtagelse af invitationer og gaver. Så jeg forstår ikke hvorfor du lige udpeger hende som heltinden i dette cirkus?

    Man skal vist nok bare finde sin troværdighed og kritiske sans frem - "Mon 25 andre har taget imod denne Braun hårbørste" etc.

    Godt indlæg.

    God weekend,
    Kia.

    SvarSlet
  5. Hej Kia:)
    Tak for din kommentar:). Jeg vil give dig ret i, at kravene til bloggene vokser, således at vi i højere og højere grad bliver trætte af at læse om de samme nittekjoler (selvom jeg ELSKER nitter), eller Wang-tasken. Og jeg kan sgu selv, sommetider blive i tvivl om min kærlighed til netop disse ting, stammer fra blog-prægning. Men her kommer kritisk sans ind. Jeg tror og håber, at os der i fremtiden sikkert skal uddanne og danne børn, er så bevidste om mediernes magt, herunder bloggene, at vi kan lære dem at være ekstremt kritiske. Men du og jeg, som er uddannet til at tænke kritisk, er selvfølgelig ikke den almene læser. Og man kan ikke forvente, at den almene læser, kan se bag en blogs ukritiske tilgang til fx invitationer.

    Camille er aktiv, men efter min bedømmelse, vælger hun kritisk mellem de tilbud hun får, og taler kun positivt om de ting hun virkelig kan lide. Hun virker ikke som om, hun bliver så smigret over sine tilbud, at hun helt falder på halen over dem. Men hun er jo også uddannet lærer - et adelsmærke i sig selv;).

    Mht. den 22 årige og den 27 årige så ser jeg bare en råd tråd i forhold til de unge bloggere (som der, indrømmet, også er flest af), og så den før omtalte benovelse:). Det betyder selvfølgelig ikke at man ikke kan tænke kritisk som 21, 22 eller 23 årig.

    Og jeg er også faldet over den "fantastiske" børste på diverse blogge og du har ret i, at den får en del omtale;)).

    Mange hilsner,

    Susie

    SvarSlet
  6. Ja ok,

    Det er bare farligt at skære alle over en kam.
    Jeg synes at man skal passe på med at sige at nogle er mere kritiske end andre for det ved man jo reelt ikke.

    Braun får psykomeget omtale.. Er det ikke her vi skal være kritiske? Det kan da på mig godt virke som om at 25 modebloggere er blevet "benovede" over deres tilbud? Eller hvad? Er det ok?

    Kia.

    SvarSlet
  7. Hvis du spørger mig, så har det som sagt også slået mig, at omtalen af produktet er i overkanten. Eller måske er den i en gråzone? For her er et reelt produkt, man kan forholde sig til og rent faktisk anmelde. Og det virker som om bloggerne har testet produktet og givet deres når vurdering. Men når det er sagt, så skal en anmeldelse være ret negativ, før den kan udviske den positive effekt selve omtalen af produktnavnet har. Nu står der "Braun" på et stort antal blogge og det er jo branding der vil noget.

    Et andet produkt er de såkaldte Bump-its (mener jeg de hedder). De har fået kanonomtale på en masse blogge, og jeg er sikker på at dette har betydet, at produktet sælger som aldrig før. Ved at sende et gratis sæt ud, har de fået reklame, som de ellers ville have svært ved at købe sig til.
    Og hvor meget reklame har Friis og Co ikke fået forholdsvis gratis?

    Men jeg vil ikke give dig ret i, at man ikke kan vurdere om en blogger er kritisk. Som et hvilket som helst andet medie, kan blogge selvfølgelig vurderes. Og folk skal vænnes til at vurdere at tage stilling, ellers risikerer de at blive udsat for skjult reklame. Og skjult reklame er manipulation!

    I tilfældet Braun, Friis & Co og bump-its er det på grænsen, og det ville egentlig være interessant hvad Forbrugerstyrelsen siger til den form for markedsføring.

    Susie

    SvarSlet