søndag den 18. oktober 2009

Artikel i Berlingske om modeblog-fænomenet

Berlingske har i dag en interessant artikel om samarbejdet mellem modeblogge og tøjfirmaer. Personligt tror jeg, det vil blive nødvendigt med større gennemsigtighed, og klare regler på området, fordi samarbejdet hurtigt vil kunne føre til skjult reklame. Jeg har jo skrevet om det før, og mener at det er et meget relevant spørgsmål. Artiklen er her:

Modebloggere giver firmaer troværdighed

De danske modevirksomheder har fået øjnene for modebloggernes store succes og magt. De er begyndt at indgå kommercielt samarbejde med bloggerne.

Når pigerne bag de danske modeblogs skriver om en bestemt støvle fra Friis & Company, kan den danske modevirksomhed mærke efterspørgslen efter selvsamme produkt ude i deres egne butikker dagen efter. Blogs om mode og stil er blevet en stor magtfaktor i både udlandet og Danmark, og brugerne reagerer hurtigt dag til dag på modebloggernes anbefalinger. Men nu er udviklingen gået et skridt videre. De danske modevirksomheder er begyndt at samarbejde med modebloggerne om både produkter, events og platforme. Tøjproducenten Only henvender sig primært til unge piger, og for nylig har virksomheden oprettet en ny hjemmeside, hvor bloggere fra hele verden er tilknyttet sitet.

”Vi tror virkelig på det her, fordi vores egen målgrupper bruger mediet. Og det er her vi skal fange de unge. Vi har ikke givet vores bloggere et manus og de skal heller ikke blogge om vores produkter. De skal skrive om det, der falder dem ind. De skal skabe et autentisk univers, som siger noget om vores brand. Målet er at skabe loyalitet i forhold til kunderne,” siger PR- og marketingkoordinator Katja Hundrup fra Only. Hun mener, at bloggerne har overtaget stylisterne og moderedaktørernes rolle som dem, der dikterer moden.

Men de unge piger er mere troværdige, fordi de opererer uafhængigt. Den slags troværdighed er lukrativ at få fat i. De skriver også indlæg fra dag til dag, hvor modemagasinerne kun udkommer én gang om måneden. Nogle af de mest læste i Danmark får besøg af over 80.000 brugere om måneden.

”Vi håber, at der vil blive set på Only med nye øjne. Det er vejen frem at bruge de her normale piger, der kommunikerer direkte til brugerne. På længere sigt kunne jeg godt forestille mig, at man kunne inddrage dem direkte i designprocessen. Hvis de synes, at en bestemt ting er smart, hvorfor så ikke designe den med det samme,” siger Katja Hundrup.

Hos danske Friis & Company, der primært designer modetilbehør som tasker, har man eksperimenteret med flere former for samarbejde. For to uger siden afholdte man eksempelvis såkaldte bloggerevents over hele landet i udvalgte Friis & Company-butikker, hvor pigerne bag nogle af de mest læste modeblogs i landet havde udvalgt deres favoritter fra kollektionen, som blev solgt denne ene aften med rabatter.

”Vi har haft dem til presseevent og vi har designet en taske til Hjerteforeningen med pigerne bag Anywho.dk. Vores brand har tidligere lidt under et ry som et firma, der kun designede en bestemt form for tasker med vores krone-logo. Det ry ville vi gerne slippe væk fra, og derfor har vi brugt bloggerne aktivt i denne proces. Nu er det kommet et andet syn på vores design, og vi kan mærke, at interessen stiger,” siger PR-koordinator Mia Larsen. Fra begyndelsen har hun gjort det meget klart overfor bloggerne, at de skal fremvise deres egen personlighed og ikke være reklamesøjler for brandet.

”Vi bliver rost i blog-universet for vores initiativer, og vi kan mærke det på slaget af konkrete produkter i butikken. Men det her er stadigvæk et uprøvet gråzone-område, så det handler om at holde tungen lige i munden. Brugerne kan hurtigt blive trætte af vores forbindelse til bloggerne, hvis det bliver for meget,” siger Mia Larsen. I øjeblikket overvejer Friis & Company nye former for produkt-samarbejde med bloggerne.

I USA har det amerikanske svar på Forbrugerstyrelsen netop offentliggjort, at pr. 1. december skal alle amerikanske modebloggere fremvise kvittering på de købte produkter, som de omtaler eller tydeligt skrive, at produktet er modtaget gratis fra et firma, så brugerne kan skelne mellem reklame og omtale. Ifølge rådgiver Anna Ebbesen fra Advice Digital er troværdighed afgørende, og den skal både firmaer og bloggere prøve at bevare, når de indgår i et samarbejde.

”Der kan hurtigt opstå tvivlsspørgsmål, og det kan være svært for brugerne at gennemskue om, bloggerne omtaler af egen lys eller fordi de har modtaget produktet fra et firma, der ønsker omtale. Og det kan hurtigt virke som et billigt trick, når firmaer som Only involverer sig i blog-universet. Men på sigt vil vi se flere former for denne type samarbejde, fordi bloggerne giver en firmaerne en unik friskhed,” siger Anna Ebbesen.

Klik ind på de nogle af de største danske modeblogs:

www.anywho.dkhttp://fierceogfattig.blogspot.com/http://trineswardrobe.dk/http://clamour4glamour.com

2 kommentarer:

  1. Du har meget ret, synes jeg. Det er vigtigt at være i stand til at kunne skelne imellem reklame og personlig interesse. Der kommer med garanti meget mere fokus på det her i medierne fremover.....

    Marlene :)
    http://malsen.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Hej Malsen:)Det håber jeg, og jeg håber også, at de danske bloggere har nok selvdisciplin til selv at kunne kontrollere og navigere mellem tilbudene fra de forskellige firmaer:)

    Susie

    SvarSlet