onsdag den 24. februar 2010

Shades for the sun

For et par uger siden, modtog jeg en mail fra et firma der hedder Sunglasses Shop. Her spurgte ejeren Louise, om jeg ville bringe en reklame for shoppen. Jeg tjekkede den ud, og syntes faktisk, det så helt ok ud. Derfor havde jeg planlagt at bringe et indlæg. Jeg vil gerne reklamere gratis, hvis jeg syntes produktet er godt. Og jeg vil gerne støtte nye firmaer. Men så stødte jeg på en anden blog, hvor samme Sunglasses shop blev fremhævet. Nu er jeg ikke så selvcentreret, at jeg tror sådan en reklamemail kun sendes til mig. Men forskellen var bare, at denne blogger havde modtaget et par solbriller for at bringe reklamen. Og når jeg kigger ud i blogland, kan jeg se, at flere bloggere har bragt reklamen. Fint nok, intet problem der. Men nogle bloggere har fået betaling i form af solbriller og andre har ikke. Det gjorde mig SÅ vred, at jeg skrev til firmaet, at jeg vidste at dette skete, og at jeg ikke ville støtte et firma, der på den måde delte blogs op i A og B hold. A holdet er dem man gerne vil betale, og B holdet forventer man bringer gratis reklame. Magen til respektløshed har jeg ikke set før i denne branche. Hvorfor søren skulle jeg spilde min dyrebare tid på at hjælpe Louise fra Sunglasses shop, når hun åbenbart er villig til at betale andre for det samme? Dårlig stil Sunglasses Shop!

Og her kunne jeg godt opfordre mine søster-bloggere til at være lidt solidarisk med deres medbloggere. Hvis vi vil tages alvorligt, må vi stå sammen og kræve respekt. Det er fint at man får en vare for at bringe en reklame, så længe man er 100 % tydelig om dette på sin blog. Men husk på, at andre bloggere har bragt reklamen gratis, uden at få oplyst at nogle bloggere har modtaget betaling. Det er ikke fair overfor dem, og det skader samarbejdet mellem bloggerne og firmaerne.


Knus Susie

23 kommentarer:

  1. ej det er fandme også frækt, har set "reklamen" hos pashions for Fashions og tror heller ikke at hun har fået noget for det

    -Katja

    SvarSlet
  2. Har ikke set reklame for dem nogen steder, men det er godt nok frækt!!! Jeg er helt enig med dem, det må være lige vilkår for alle...

    SvarSlet
  3. Hej Susie,

    Jeg modtog også en mail derfra. Jeg svarede firmaet, og skrev tak for info, men at jeg umiddelbart ikke var klar til solbrillesæsonen - og dermed at skrive om det på min blog. I hvert fald lige pt. Da svarede de tilbage, at hvis jeg valgte at skrive om dem, ville jeg få et par solbriller i gave. Det har jeg så valgt ikke at gøre.

    Jeg fik altså først tilbuddet, da jeg gik i dialog med firmaet. Måske de andre bloggere også har gjort det? Så er der måske ikke så meget tale om A- og B-hold, men om hvorvidt de forskellige bloggere er gået i dialog med firmaet eller ej?

    Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om du var i dialog med dem, men hvis ikke du var, synes jeg ikke, du skal opfatte det, som om du er på B-holdet.

    /Maria

    SvarSlet
  4. Hej Susie!
    Jeg ved ikke, om det måske er på min blog, du har set betaling for reklamen?
    Jeg modtog en mail fra Louise, hvor der til sidst stod "Vi kan evt. kvittere med et par
    solbriller i bytte for et link.
    " i den første mail. Jeg skrev herefter til firmaet for at høre, hvordan og hvorledes med dette link. De var mest interesserede i et permanent link (så kunne jeg vælge briller fra ét mærke), men dette var jeg ikke interesseret i, da jeg ikke linker permanent til andre webshops. Det skrev jeg til dem, og tilbød dem samtidig et indlæg med et link, hvilket de takkede ja til, og tilbød mig et par briller fra et andet mærke.. Vi blev enige om hvad jeg ville gøre, jeg skrev mit indlæg og modtog i sidste uge mine briller. Jeg har dog først set indlæggene hos andre blogs, efter jeg skrev mit eget. Der undrede jeg mig lidt over, de ikke nævnte, de var blevet tilbudt briller :s

    Så nu ved du/I i hvert fald, hvordan det er gået til fra min side :)
    - Tina

    SvarSlet
  5. Jeg kontaktede firmaet, efter jeg fandt ud af ovenstående, men fik aldrig svar tilbage. For du har ret Maria, det kunne være forklaringen. Men så burde firmaet jo alligevel honorere de bloggere, der lagde reklamen ud, uden at kontakte firmaet først.

    Knus,
    Susie

    SvarSlet
  6. Hej Tina,
    min besked så anderledes ud. Der var ikke nævnt noget med betaling. Den så sådan ud:

    Hej :)

    Jeg kom lige forbi og tænkte, at du måske kunne have lyst til at nævne os på
    din blog. Jeg arbejder hos Sunglasses Shop, som netop har lanceret en dansk
    version af vores netbutik - og nu vil vi rigtig gerne have besøg! Jeg tror
    dine læsere vil være intereserede - vi har solbriller fra Chanel, Tom Ford,
    Ray-Ban, Prada etc., til markedets laveste priser. Det ville være yderst
    cool hvis du ville nævne os på din blog, eller lave et link til os.

    Ser frem til at høre fra dig :)

    Hilsen Louise

    SvarSlet
  7. Min mail var akkurat den samme, bortset fra det jeg har skrevet i kursiv, stod til sidst i mailen.. Meget mystisk :s

    SvarSlet
  8. Kære Sussie

    For det første kan jeg godt forstå, du umiddelbart føler dig snydt, og hvis jeg var dig, havde jeg skrevet en mail til dem, hvor jeg foreslog, at jeg også fik et par solbriller.

    Nedenstående kan godt blive lidt skrapt, men jeg synes altså, det er vigtig, man også tænker over sin egen rolle. Det skal ikke læses som et angreb, men et forsøg på at være realistisk.

    Personlig kan jeg ikke forstå, hvorfor du ville omtale dem overhovedet. Jeg slår automatpiloten til(den er indstillet til "nej"), når nogle beder mig omtale dem på min blog. Generelt gider jeg ikke lave gratis reklame for noget, når nogen beder mig om det(på mere eller mindre kreativ vis) - måske bliver jeg endda en smule fornærmet nogle gange.

    Jeg er lidt usikker på, hvordan denne solodaritet fungerer, hvis man vender det om, er det heller ikke solodarisk at lave gratis reklame, så kan de jo være, at der ikke er vareprøver til nogen næste gang. Fordi firmaerne lige så godt kan få gratis reklame. Jeg tror også, du måske skal huske på andre får vareprøver for det, du vil omtale gratis - og ikke bare omvendt.

    Nu har jeg jo ikke læst den mail, du har fået, men jeg har på fornemmelsen, at firmaet har måske har båret sig kluntet an. På den anden side så har jeg sagt det før, og jeg siger det gerne igan, bloggere er rigtig nemme at smigre (af en eller anden grund). Det er også vigtigt at huske, at firmaer er ikke ude på at være gode venner - de er ude på at tjene penge! Så ja, på det punkt er der både a-b-c osv hold; hvis du har mange læsere, når du ud til mange, og er derfor også meget værd i pr-øjemed (og værd at bruge penge/vareprøver på). Annoncer er også dyrere hos Jyllands Posten end hos lokalbladet.

    "Hvorfor søren skulle jeg spilde min dyrebare tid på at hjælpe Louise fra Sunglasses shop, når hun åbenbart er villig til at betale andre for det samme?" Det skal du heller ikke. Næste gang skal du måske være mere kritisk i forhold til omtale, du kan evt gøre som jeg (med autopilot). Reklame er ren forretning, så her skal man ikke være sød (selvom nogen af os jo er det af natur ;) )

    - Vibeke

    PS. Jeg blev tilbudt solbriller af samme firma, men tog ikke imod tilbudet, da det ikke sagde mig noget.

    SvarSlet
  9. Hej Vibeke,
    tak for din respons:). Jeg har nok ikke gjort det helt klart, at jeg helt sikkert under de andre bloggere deres solbriller, for det gør jeg:). Derudover har jeg det sådan, at jeg gerne vil reklamere, for noget jeg syntes om, eller noget mine læsere har gavn af. Det er også fair nok, at firmaet melder ud, at de har udvalgt nogle bloggere, der får en gave/betaling og andre der ikke er. For så kan man selv tage et kvalificeret valg. Men at sende forskellige mails ud, til forskellige blogge, det er ikke fair. Og selvom det er forretning for firmaet, så er det det jo ikke for de fleste bloggere. Hvis firmaerne opfører sig på den måde, så er det jo ris til egen bagdel, for det vil så ende med, at ingen blogger vil reklamere for noget gratis. Og det er altså ikke sundt for bloggermiljøet. Vi skal gerne kunne bringe de ting vi har lyst til, hvis vi mener det er et godt tilbud, uden at der er økonomisk gevinst hver eneste gang.

    Susie

    SvarSlet
  10. Hov undskyld det ekstra s.

    Vil du så ikke uddybe det med solidaritet?

    Jeg synes også at firmaet ikke har været helt smarte, men jeg synes ikke, man kan snakke om fair, firmaet skylder da ikke bloggerne noget. De kan vælge at være på god fod med bloggerne (hvis det kan betale sig), men deres formål er da at udnytte dem til egen fordel, sådan er forretning.


    - Vibeke

    SvarSlet
  11. Det går nok med det ekstra S:). Med solidaritet mener jeg netop, at vi alle sammen overvejer, om vi for fremtiden skal støtte et bestemt firma, hvis en lign. sag sker igen. Eller om det er every man for him self.
    Men du har ret, firmaet skylder ikke bloggerne noget som helst. Men de kan altså godt behandle os med respekt, netop fordi de hos os får reklame, som de kun meget dyrt ellers kan købe sig til.

    SvarSlet
  12. Flad, jeg har lige bragt "reklamen" på min blog, fordi jeg netop tænkte, at jeg gerne ville støtte et nyt firma, og da både priser og varer så fornuftige ud, tænkte jeg ikke nærmere over noget...
    Men kan godt se, at man efterhånden skal gøre sig en del tanker omkring, hvad man bringer og ikke bringer på sin blog. Træls følelse!

    SvarSlet
  13. Senette: Det var netop sådan, jeg havde det, men nåede heldigvis at opdage hvad der var sket, inden jeg postede reklamen. Jeg håber, at firmaet ser, at du har bragt reklamen, og giver dig samme belønning, som de har givet nogle af de andre.

    SvarSlet
  14. Vi har også modtaget en mail fra firmaet på vores blog, men jeg er ikke specielt interresseret i solbriller - så jeg sendte den videre til kimmy (min medblogger), og så kunne hun bestemme om hun ville skrive om det - det har hun så valgt ikke at gøre :).

    Jeg gad godt vide hvor mange blogs som har fået mailen :)

    SvarSlet
  15. Lidt ved siden af debatten, men altså, det undre mig at de sælger Chanel! Så vidt jeg ved, er det kun chanel make up, der bliver solgt online. Chanel har vist som sådan, ikke nogle online retailers. Jeg ved ikke om jeg bare er mega bagud, og deres ting forhandels online. Eller om jeg bare alt for mistænkling ang. fake vare...

    SvarSlet
  16. Jeg modtog også mailen, dog ikke med helt samme ordlyd som din, men meget derhen af.

    @Maria - jeg gik i positiv dialog med firmaet af ren og skær venlighed og fordi jeg alligevel ikke modtager så mange mails, så jeg har tid til at svare på de få ;). Jeg skrev: "jeg vil have netbutikken i tankerne, når jeg i fremtiden formentlig blogger om solbriller".

    Jeg har nemlig tidligere blogget om solbriller jeg nu har set de sælger i deres webshop og tænkte at jeg muligvis godt kunne finde på at henvise til dem som forhandler, men det var noget jeg først ville gøre op med mig selv til den tid.

    Men det jeg ville frem til er, at min dialog ikke udløste lovning om solbriller (ikke at det var min forudsætning for at svare).

    SvarSlet
  17. Jeg har som dig også fået (samme)mail fra det firma. Jeg har valgt at nævne dem i et indlæg, fordi jeg gerne vil hjælpe andre, og hvis det kan gavne deres shop, ser jeg egentlig ikke nogen grund til hvorfor jeg /man ikke skal kunne informere. Det er jo ikke første gang, at man ser bloggere "reklamere" for div. shops, mærker etc.
    Personligt har jeg dog ikke valgt at tage imod det tilbud om et par gratis solbriller, som jeg kan se andre har gjort. Jeg skrev til dem, at jeg ville tænke over det, for jeg ikke helt ved, hvad jeg tænker omkring bloggere og gratis ting. Det kan måske sende forkerte signaler, at man/jeg bare reklamerer for et firma, som jeg ikke selv vil bruge - men igen...man kan jo godt hjælpe. Sorry, hvis det blev lidt rodet.

    SvarSlet
  18. Hej Susie
    Jeg kan godt forstå du føler dig snydt. Jeg er også i dialog med Louise men vil vente med at skrive mere specifikt om dette til vi har aftalt noget.

    Jeg tror bare vi bloggere må indse at vi er god reklame (og meget nem til tider) hvor virksomheder kan få deres budskab ud, hurtig og billigt. For selvom mange bliver tibudt solbriller er det jo små penge i forhold til hvad pr ellers koster firmaet.
    Jeg tror man må gøre op med sig selv om man vil være med i reklame ræset eller ej, og så følge sin beslutning ved enten helt at vælge alt pr fra eller se sig selv (i nogen grad naturligvis) som en forretning når man får noget tilbudt.

    Jeg skriver gerne om produkter, tips, reklame osv hvis det inspirere mig og jeg tror det er noget der også inspirere læserne (det er jo lidt det vi blogger for ikk:)) Men jeg vil ikke lave gratis reklame, der går min grænse. Jeg bruger meget tid på bloggen og den skal ikke fyldes med en masse links fordi jeg får dem i mails.

    Jeg vil gerne være med til at hjælpe nye virksomheder op og støtter meget gerne små selvstændige men ike hvis jeg får en mail hvor der står jeg gerne må smide et link til dem på min blog. Jeg synes ikke der er noget galt i at få sin "craving" i form at et produkt (det skal natruligvis nævnes at man har fået det gratis) fra det firma man er interesseret i og jeg synes firmaerne har det alt for let, hvis de sender en mail ud til x antal bloggere og forventer deres navn bliver skrevet på alle blogs, uden de skal betale en krone (eller et produkt) i "gamle dage" da jeg lavede pr for et smykkefirma blev der sendt vare prøvet, invitationer osv afsted i håb om pr, hvor er alt det blevet af fra de små firmaer?

    men det er måske vores egen skyld??
    -og firmaerne udnytter det naturligvis fordi de gerne vil have så meget pr for så lidt (eller ingen) penge..

    Det er blevet et større emne det sidste stykke tid og jeg tror det går noget tid igen før man har fundet en måde at håndtere det på, det er jo netop en gråzone med reklamer på blogs, fordi er private og let tilgængelige.

    Undskyld den lange smøre, det er jo et vanskeligt emne så svært at korte ned:)

    /karin
    fashionistaen.blogspot.com

    SvarSlet
  19. Haha. Pardon me, men jeg synes et eller andet sted, at hele situationen er ret morsom. Ikke fordi jeg synes noget dårligt om nogen, eller at nogen er helt gal på den, men det er bare lidt komisk.

    Firmaet har nok båret sig lidt kluntet an. Jeg fik også en mail, og svarede at jeg måske ville kigge forbi når det bliver sæson for solbriller. Det ser jo ud til at være en fin shop, og priserne er gode, det er der ingen tvivl om. Jeg fik en takke mail, men ikke noget tilbud om andet, end at de ville sponsere en konkurrence hvis det var.

    På en eller anden måde kan man vel ikke tale om fairness. Det er jo ikke fordi nogen har taget slik med i skole og derfor skal give til hele klassen. Et forhold mellem et firma og en blog, er vel en privat sag, (så længe der oplyses om gratis gaver) så selvom blogland er demokratiets højborg, så er det nok alligevel ikke helt så demokratisk det fungerer bag tasterne.

    Men jeg fuldstændig enig med Vibeke. Autopiloten er sat til skeptisk, og man får ikke et link, bare fordi man spørger. Ren reklame uden mening kan de købe i bladene og på Google AdWords.

    SvarSlet
  20. @Guapizimo: Interessant. Jeg skrev noget i samme stil, fordi jeg netop også svarer på alle henvendelser. Det tyder jo på, de har differentieret.

    Som andre også har været inde på, virker det som om, firmaet har båret sig lidt kluntet ad. Det er det lille firma selv, og ikke et pr-bureau, der står for kontakten, og de har nok ikke lagt en egentlig strategi, inden de begyndte at sende mails ud til diverse bloggere.

    /Maria

    SvarSlet
  21. Jeg fik også en mail UDEN tilbud om solbriller og opdagede derefter at andre havde fået "betaling". jeg svarede dog ligesom Vibeke blankt nej (inden jeg opdagede at andre blev "betalt"), fordi jeg af princip kun skriver om det jeg selv har lyst til at skrive om. hvis det nu havde været en netshop jeg syntes var vildt fed kunne jeg godt have fundet på det, men synes ligesom ikke den passede ind i mit kram. så den der "Jeg tror
    dine læsere vil være intereserede", kan hun altså godt pakke væk, når jeg skriver om H&M osv. normalt.

    Jeg synes iøvrigt også både butikkerne og bladene er temmelig frække efterhånden. Har selv skrevet et indlæg om, hvorvidt man skal agere gratis arbejdskraft her: http://betina-blog.blogspot.com/2010/02/polske-handvrkere-og-underbetalte.html

    SvarSlet
  22. søndag den 21. marts 2010
    Jeg tagger..

    ..lige som søde Malsen 7 bloggere, som ikke er endnu er blandt de rigtig store, men fortjener anderkendelsen iform af en award og lidt ekstra opmærksomhed:
    1. Selvfølgelig søde Malsen fra "Malsen"
    2. Karin fra " Hverdags fashionista"
    3. Michelle fra "Chelles citronmåne"
    4. Cecilia fra "The life of a mom addicted to fashion"
    5. Ann-Sofie fra " Bits and pieces"
    6. Susie fra "stylemeupplease"
    7. Stine og Sara fra "Sara og Stine"

    Fælles for alle 7 blogge er at det er blogge jeg tjekker ud hver dag, fordi de stort set hver dag lægger nye indlæg ind. De inspirerer mig og så kan jeg rigtig godt lide at de mikser dyrt med billigt og de dyre ting er noget, som jeg selv har chance for at få råd til :-)
    Indsendt af Katja kl. 13.39 søndag, marts 21, 2010 0 kommentarer

    SvarSlet
  23. Jeg har fået nøjagtig samme mail - svarede på den hvor jeg spurgte lidt ind til hvad de havde i tankerne mht et samarbejde. Godt nok svarede jeg lidt sent, fordi jeg var på ferie i Dubai da de skrev, men jeg har faktisk aldrig fået svar tilbage. Hvilket undrer mig lidt eftersom min blog ikke ligefrem har få læsere. Måske er det ret random hvem der har fået tilbudt solbriller?

    SvarSlet